Friske tal fra Erhvervsstyrelsen viser, hvor meget de danske priser på bredbånd er faldet, mens antallet af mobile bredbåndsabonnementer stiger.
Mens teleaktørerne en gang i mellem begræder konkurrencesituationen i Danmark, griner kunderne hele vejen ned til banken, kan man vist roligt sige.
Den hårde konkurrence på telemarkedet kommer nemlig kunderne til gode. Som noget nyt har Erhvervsstyrelsen nemlig koblet prisudviklingen på mobilt bredbånd sammen med væksten i de mobile bredbåndsabonnementer, og det er god læsning for forbrugerne.
Antallet af mobile bredbåndsabonnementer nåede i 2012 op på 980.000, og dette er mere end dobbelt så mange abonnementer set i forhold til 2009, hvor antallet lå på 419.000 abonnementer.
I samme periode er prisen på det billigste abonnement på markedet faldet fra 156 kr. i 2009 til knap 77 kr. i 2012.
Dermed kan Erhvervsstyrelsen lukke munden på kritikerne, der har klaget over, at styrelsen ikke gør nok for at sikre fair konkurrenceforhold, mens de danske yderområder stadig håber på bedre bredbåndsdækning.
“Vi sikrer gode konkurrencemuligheder på telemarkedet, som muliggør lave priser for forbrugerne. Samtidig regulerer vi telemarkedet, så der fx bliver mobil bredbåndsdækning i områder, som har de dårligste bredbåndsmuligheder,”
siger vicedirektør i Erhvervsstyrelsen Finn Petersen i en nyhedsmeddelelse.
Ifølge den seneste statistik fra Erhvervsstyrelsen fortsætter datatrafikken fra mobiltelefonerne med at eksplodere, og på blot et år er trafikken steget med 240 % og rundede i første halvår af 2012 6,9 milliarder megabyte.