De bedste og værste danske bredbåndsudbydere
Fiberbranchens store selskab Waoo! løber med al rosen i en kundetilfredshedsundersøgelse ved navn ”BrancheIndex Internet 2013”
På alle punkter i undersøgelsen trumfer Waoo! de andre store internetudbydere i branchen, når det gælder kundernes vurdering af parametrene hastighed, stabilitet, loyalitet samt vurdering af image.
“Undersøgelsen viser, at kunderne hos Waoo! vurderer selskabet til at have det bedste image […] I bunden af listen finder man Telenor Bredbånd, som har overtaget sidstepladsen fra Telia,” skriver Loyalty Group i en pressemeddelelse.
Ifølge konsulenterne i Loyalty Group, der står bag undersøgelsen, er tallene baseret på svar fra 2.800 respondenter.
Senere i denne artikel vil du kunne læse om metoden, der er brugt i undersøgelsen.
Hos hvilke selskaber er kunderne mest tilfredse med hastigheden?
Målt på tilfredsheden med hastigheden på kundernes bredbånd kommer Waoo! ind på førstepladsen, mens bundskraberne i undersøgelsen overraskende nok er mastodonter som Telenor, TDC og Telia.
Ifølge Loyalty Group scorer Waoo så højt, fordi deres teknologi baserer sig på fibernet, og der kan konkurrenterne ikke være med.
Se en statistik over kundetilfredsheden her:
Lav kundeloyalitet
Seniorrådgiver hos Loyalty Group, Mikkel Korntved, fremhæver, at det kræver god service, og at god markedsføring er vigtig for at få tilfredse kunder.
“Det er lige så vigtigt at yde en god service, og at kunderne oplever, at deres internetudbyder holder, hvad de lover,”
skriver Mikkel Korntved.
Branchens ”op til” markedsføring nævnes som et vigtigt parameter.
“De andre udbydere på markedet markedsfører sig med en “op til” hastighed. Når kunderne så ikke oplever en hastighed i nærheden af den reklamerede “op til” hastighed, så skabes der et negativt mismatch mellem kundernes forventninger, og det internetudbyderne lover”
Sådan er undersøgelsen foretaget
Kundetilfredshedsundersøgelsen er foretaget i december 2012 via et webbaseret spørgeskema.
“2.800 privatkunder har deltaget i BrancheIndex Internet 2013 og vurderet deres internetudbyder på centrale områder som service, produkter og markedsføring,” skriver Loyalty Group i forbindelse med sin undersøgelse.
Ifølge Loyalty Group har 2613 af respondenterne svaret, at de anvender ADSL, kabelnet eller fiber, og 187 har svaret, at de anvender mobilt bredbånd.
”Undersøgelsen er sendt til et panel på 140.000 nordiske personer, herunder 80.000 danskere,” svarer Lars Jepsen, der er researchchef ved Loyalty Group.
Man har kunnet tilslutte sig panelet gennem en række rekrutteringer, der er foretaget de sidste 10 år, siger Lars Jepsen, og tilføjer, at Loyalty Group selv har betalt for undersøgelsen for at skabe basis for deres rådgivningsarbejde.
Der bør for god ordens skyld nævnes at det IKKE er ALLE hustande i Danmark, der kan få Waoo, da de ikke dækker hele landet. Se vores komplette oversigt over danske udbydere af bredbånd her >>
Kilde: Computerworld.dk