ComputerWorld skriver i dag at krigen på bredbånd i Danmark er ved at intensiveres og at alle internetudbyderene ruster sig til priskrig og billige priser på bredbånd til forbrugerne i 2008.
Det er snart slut med at tiltrække helt nye kunder til bredbåndsmarkedet. Slaget står fremover om de eksisterende kunder og IP-tv, mener blandt andre Telia.
Flere eksperter mener, at markedet for bredbåndsforbindelser er ved at være mættet og at Fullrates seneste angreb med billige priser er sidste forsøg på at kabre de sidste kunder inden stort set alle hustande har fået bredbånd. Fullrate udtaler:
“Der er 1,8 millioner private husstande med bredbånd og vi ser et mætningspunkt på omkring to millioner husstande. Det betyder, at bredbåndsmarkedet ikke vokser så hurtigt som de foregående år, så konkurrencen om kunderne bliver hårdere. I den situation skruer man på priser, hastigheder og den slags,”
Telia er på den anden side ikke stået af krigen og forventer at 2008 bliver deres helt store år med nye bredbåndssatsninger:
“Vi har ikke fået den position på bredbåndsmarkedet, som vi ønsker. Så derfor bliver 2008 året, hvor vi fra Telias siden giver den gas,” siger Søren Krogh-Nielsen.
Kampen skal kæmpes i storbyerene, hvor de fleste kunder er. Her kommer TDC på banen:
Hos TDC Fastnet Norden konstaterer produktchef René Brøchner, at konkurrencen især gælder kunder i storbyerne, hvor de nye spillere på markedet er godt dækket inde.
Hastigheden bliver endnu højere og TDC løfter sløret for bredbåndsforbindelser på over 40 mbit i 2008:
Han forudser, at hastigheden bliver skruet endnu mere op i løbet af året, og inden længe kommer der et tilbud om 50 Mb forbindelser fra TDC.
Bredbånd kommer til at handle om indholde mere end om hastighed:
“Jeg tror, at slaget i fremtiden kommer til at handle om indhold. Det vil ikke længere være nok bare at tilbyde meget høje hastigheder, man skal også kunne bruge båndbredden til noget, for eksempel IP-tv og spil” siger Karsten Fogh Ho-Lanng.